• O NAS
  • OFERTA
  • REKRUTACJA
  • DLA SŁUCHACZA
  • KONTAKT
    12 257 05 00
    podyplomowe@afm.edu.pl
    Centrum Studiów Podyplomowych KACentrum Studiów Podyplomowych KA
    • O NAS
    • OFERTA
    • REKRUTACJA
    • DLA SŁUCHACZA
    • KONTAKT

      Kursy

      • Strona główna
      • Oferta
      • Kursy
      • Dzieło sztuki jako dobro inwestycyjne

      Dzieło sztuki jako dobro inwestycyjne

      KURS
      Kursy
      (0 Opinia)
      3 900 zł
      sp-k-ryneksztuki
      • Opis

      Kurs organizowany wspólnie przez Krakowską Akademię im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego i Stowarzyszenie Antykwariuszy i Marszandów Polskich, przeznaczony jest dla osób interesujących się sztuką w aspekcie postrzegania jej jako alternatywnego źródła inwestycji. Wskazane jest by uczestnicy zajęć mieli podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania rynku sztuki, gdyż wykładowcy będą kładli nacisk na prezentowanie walorów ekonomicznych obiektów artystycznych dostępnych na rynku. Celem kursu jest przekazanie wiedzy dostarczającej narzędzi do samodzielnego badania rynku w celu znalezienia interesujących obiektów a następnie dokonanie ich samodzielnej oceny jako alternatywnych dóbr inwestycyjnych.

      Osobom zainteresowanym kursem, ale dopiero rozpoczynającym swoją przygodę ze sztuką, sugerujemy zwrócenie uwagi na studia podyplomowe oraz kurs „Rynek sztuki i antyków”, które prowadzone są w Krakowskiej Akademii od 10 lat. Ich celem jest przekazanie słuchaczom podstawowej wiedzy na temat działania polskiego i światowego rynku sztuki. Ukończenie tych studiów/kursu daje dobre podstawy do poszerzenia wiedzy o zagadnienia z pogranicza sztuki i ekonomii.

      Kurs DZIEŁO SZTUKI JAKO DOBRO INWESTYCYJNE

      Potencjalni uczestnicy: absolwenci studiów podyplomowych / kursu „Rynek sztuki i antyków” oraz inne osoby posiadające podstawową wiedzę na temat funkcjonowania rynku sztuki

      Cel: zapoznanie potencjalnych inwestorów zainteresowanych lokowaniem środków w dzieła sztuki z mechanizmami funkcjonowania rynku sztuki na różnych polach

      Program zajęć

      I.WARTOŚCI EKONOMICZNE DZIEŁ SZTUKI Z WYBRANYCH SEGMENTÓW RYNKU

      1. Jak kształtowały się ceny prac malarzy akademickich i monachijskich na rynku antykwarycznym po 1989 roku
      Wycena twórczości przedstawicieli malarstwa z przełomu XIX/XX w., reprezentujących akademizm jak Siemiradzki, Matejko, Bakałowicz oraz tzw. monachijczyków – Brandt, Wierusz-Kowalski i in. na rynku polskim i światowym.
      2. Popularność przedstawicieli Młodej Polski na tle twórców Art Nouveau
      Pozycja na rynku głównych reprezentantów Młodej Polski – Wyspiańskiego, Stanisławskiego i innych na tle notowań światowych przedstawicieli malarstwa secesyjnego – Klimta, Schiele i in.
      3. Polska awangarda pierwszej połowy XX wieku
      Futuryści, kubiści i ekspresjoniści: Czyżewski, Markus, Chwistek, Pronaszkowie, Hulewicz, Witkacy, Rafał Malczewski i in.
      4. Nowy klasycyzm (szkoła wileńska) i symbolizm
      Rytm – Zak, Kramsztyk, Slendzinski oraz Malczewski, Hofman jako lokalne sławy
      5. Artyści z Krakowa – kapiści, koloryści, Kossakowie
      Pozycja rynkowa dzieł kapistów (Cybis, Czapski, Waliszewski, Rudzka-Cybisowa) i kolorystów krakowskich jak Szancenbacha, Weissa, Joniaka oraz ciekawe przypadki twórców spoza Krakowa jak Tadeusza Sprusiaka i Józefa Wasiołka; twórczość rodu Kossaków jako element inwestycji niskiego ryzyka.
      6. Przyczyny wysokich notowań dzieł przedstawicieli Grupy Krakowskiej
      Geneza i skład I, II i III Grupy Krakowskiej, ocena twórczości ich przedstawicieli przez krytyków oraz notowania na przykładzie dzieł Sterna, Jaremy i in; fenomen Kantora jako artysty wielokulturowego.
      7. Łódzka awangarda i postkonstruktywizm od Strzemińskiego po współczesność – obecna sytuacja rynkowa i perspektywy rozwoju tego segmentu rynku
      Historia powstania kolekcji ar, analiza twórczości Strzemińskiego, Kobro i ich następców: Kunki, Modzelewskiego, Krygiera, Fijałkowskiego, Gieragi oraz obecnych postkonstruktywistów– Janyszka, Lis-Marcinkiewicz i innych – ewolucja cen ich obrazów.
      8. Notowania polskich artystów żydowskich na rynku polskim i światowym
      Twórczość Maurycego Gottlieba, malarze przełomu wieków, Bruno Schulz, Artur Szyk, Jung Idisz i przedstawiciele awangardy (m.in. Adler, Szwarc, Berlewi), wybrani artyści okresu międzywojennego, metaloplastyka.
      9. Ecole de Paris – modelowy przykład budowania nowego segmentu rynku sztuki
      Historia utworzenia rynku promującego malarzy paryskich, głowni przedstawiciele nurtu i kolekcjonerzy ich twórczości.
      10. Sztuka powojenna – najwyżej wyceniani artyści, konfrontacja rynków: polskiego, europejskiego i amerykańskiego na podstawie światowych rankingów ostatniej dekady
      Zestawienie notowań polskich artystów powojennych z karierami rynkowymi głównych przedstawicieli sztuki niemieckiej, angielskiej i amerykańskiej.
      11. Inwestowanie w grafiki – metody identyfikacji, prawidłowy opis i mechanizmy wyceny; grafika artystyczna na aukcjach na świecie i w Polsce
      Dawni mistrzowie (Dürer, Rembrandt, Piranesi, Goya) i klasycy nowoczesności, przedstawiciele polskiej grafiki artystycznej od końca XIX w. do współczesności, drzeworyt japoński; cechy odbitki graficznej decydujące o ocenie wartości.
      12. Rzeźba nowoczesna i współczesna na rynku sztuki – rozwój historyczny, identyfikacja, ocena, udział w polskim rynku
      Elementy historycznego rozwoju dostępnych na rynku kategorii rzeźb; problematyka autorstwa, nakładu i jakości wykonania; omówienie obecności i atrakcyjności rzeźby na polskim rynku sztuki.
      13. Fotografia kolekcjonerska– identyfikacja, opis, historia rozwoju, kolekcjonowanie i pozycja na rynku
      Historia fotografii kolekcjonerskiej na świecie i w Polsce. Specyfika, cechy techniczne i artystyczne. Znaczenie i miejsce na rynku sztuki. Ceny i notowania.
      14. Potencjał inwestycyjny drzemiący w obiektach rzemiosła artystycznego i użytkowego
      Rozpoznawanie i hierarchizacja podstawowych cech wpływających na wartość obiektów rzemiosła artystycznego. Odmienność rynku światowego i polskiego – potencjał czy ograniczenie w inwestowaniu?
      15. Sztuka polskiego plakatu – opis, historia rozwoju, znaczenie polskiej szkoły plakatu w kontekście międzynarodowym, wartość rynkowa i walory kolekcjonerskie
      Najważniejsi twórcy polskiego plakatu, szacowanie, dostępność, rynek krajowy w kontekście notowań światowych.
      16. Starodruki, inkunabuły i wydawnictwa współczesne – ozdoby gabinetów czy wyrafinowane inwestycje?
      Definicje podkategorii obiektów, metody identyfikowania i opisu, ocena rzadkości, wycena i potencjał inwestycyjny drzemiący w starodrukach.
      17. Sztuka naiwna- nowe pole do działania dla inwestorów
      Od Celnika H. Rousseau do Nikifora i Ociepki, kolekcjonerzy, wystawy, wycena.

      II. ZAGADNIENIA ZWIĄZANE Z FUNKCJONOWANIEM RYNKU SZTUKI

      18. Metody identyfikacji dzieł sztuki – rodzaje badań, wyniki i ich interpretacja
      Prawidłowy opis, analiza formalna, analiza treściowa i interpretacja, analiza porównawcza, badania fizyko chemiczne, rtg, podczerwień, UV, umiejętność zastosowania i interpretacji badań identyfikujących czas powstania dzieła.
      19. Wpływ importu dzieł sztuki na polski rynek aukcyjny
      Powiazania polskich artystów z krajami zachodnioeuropejskimi i Ameryką, eksplorowanie rynków zachodnio europejskich i amerykańskich przez polskich handlarzy, obiekty zagraniczne na polskich aukcjach.
      20. Dokumenty na rynku dzieł sztuki
      Funkcjonowanie ekspertów na polskim rynku sztuki i rynkach zagranicznych, soft law oraz regulacje prawne związane z wyceną i oceną czasu powstania a także uporządkowanie terminologii związanej z działalnością ekspercką (opinie, ekspertyzy, oceny, wyceny, itd.)
      21. Rynek sztuki – wybrane zagadnienia prawne
      Due diligence na rynku sztuki, status zabytku a współczesny rynek dzieł sztuki, regulacje wywozowe dotyczące dzieł sztuki, księgi ewidencyjne, współpraca uczestników rynku sztuki w przeciwdziałaniu nielegalnemu obrotami dobrami kultury.
      22. Artinfo TOP 1000 – indeks rynku dzieł sztuki w Polsce
      Omówienie wyników rynku dzieł sztuki w Polsce, obejmuje prezentację i analizę rankingów oraz wykresów i zestawień, w tym Artinfo TOP 1000, czyli spisu tysiąca najdrożej sprzedanych obiektów w historii rynku – od 1989 roku.
      23. Weryfikacja statusu dzieł sztuki i antyków – korzystanie z internetowych baz danych i możliwości dalszej weryfikacji
      Omówienie polskich i światowych baz danych służących do weryfikowania statusu prawnego dzieł sztuki; możliwości dalszej weryfikacji i postępowania w przypadku obiektów problematycznych.
      24. Rola internetu w sprzedaży dzieł sztuki
      Stan obecny i perspektywy rozwoju rynku sztuki wobec dynamicznie rosnących sprzedaży internetowych zarówno od strony kolekcjonerów jak i profesjonalnych sprzedawców.
      25. Ocena kondycji rynku sztuki na podstawie aktualnych raportów firm monitorujących jak Artprice, TEFAF i innych
      Najważniejsze raportów dotyczących aktualnej sytuacji rynku sztuki i wynikające z nich konkluzje.
      26. Sztuka współczesna – dlaczego koło wyparło konia?
      Tematyka z obszaru rynku sztuki współczesnej i najnowszej. Przedstawione zostaną najciekawsze galerie z Polski i za granicy. Zarysowane sylwetki kilku najlepiej rokujących twórców tzw. młodego pokolenia. Postaramy się również znaleźć odpowiedź, czy kupowanie młodych artystów jest dobrym krokiem? Jak szukać by znaleźć? I co wpłynęło na tak radykalną zmianę w zainteresowaniach kolekcjonerskich ostatnich lat.

      III. WALORY INWESTYCYJNE OBIEKTU ZNAJDUJACEGO SIĘ NA RYNKU SZTUKI

      27. Dzieło sztuki jako inwestycyjne dobro alternatywne – historia inwestowania w dzieła sztuki i porównanie rentowność z innymi dobrami alternatywnymi
      Historia inwestowania w dzieła sztuki na przykładach funduszy „Skóra na niedźwiedziu” i brytyjskiego funduszu emerytalnego kolei, fundusze inwestycyjne obecnie działające, m.in. The Fine Art Group , art banking (art investing) i wealth menagement, porównanie rentowności inwestycji w dzieła sztuki z S&P 500, obligacjami państwowymi i złotem.
      28. Wskaźniki oceniające rentowności inwestycji w dzieła sztuki
      Najważniejsze indeksy: Mei Moses, Artprice100 i Artprice Global oraz inne, także opracowania kształtujące opinie inwestorów.
      29. Kolekcja sztuki, czyli praca nigdy się nie kończy
      Na wykładzie przedstawione zostaną najważniejsze zagadnienia z jakimi może spotkać się kolekcjoner i jego doradca, od określenia celu i kształtu kolekcji, poprzez zakup dzieła sztuki, po jego zabezpieczenie.
      30. Fundusze inwestycyjne i emerytalne lokujące środki w dzieła sztuki
      Fundusze inwestujące w dzieła sztuki, historia ich aktywności szczególnie w okresie kryzysu lat 80. XX wieku i działające obecnie, mechanizm funkcjonowania funduszy emerytalnych dla artystów i lokujących aktywa w dzieła sztuki.
      31. Behawioralne aspekty decyzji inwestycyjnych na rynku sztuki
      Zagadnienia psychologiczne w procesie podejmowania decyzji inwestycyjnych na rynku sztuki ze szczególnym uwzględnieniem problemów reakcji na straty, percepcji ryzyka w kontekście teorii perspektywy (m.in. hedonistyczne kadrowanie, efekt dyspozycji, efekt status quo) i błędów wynikających z heurystycznego myślenia oraz wpływu emocji. Dzięki zdobytej wiedzy słuchacze będą w stanie identyfikować systematyczne błędy w swoich decyzjach inwestycyjnych oraz analizować scenariusze inwestycyjne z uwzględnieniem wpływu emocji i pułapek związanych z przetwarzaniem informacji.

       

      Kurs obejmuje pięć zjazdów (sobota/niedziela)

       

      • Wykłady 0
      • Quizy 0
      • Liczba godzin 75
      • Cena za całość 3 900 zł
      • Studenci 0
      • Oceny Tak
      • Opis
      3 900 zł
      • Udostępnij:

      Zobacz także:

      Wdrażanie i utrzymanie dostępności Czytaj więcej
      STUDIA PODYPLOMOWE

      Wdrażanie i utrzymanie dostępności

      0
      0
      4 800 zł
      Menedżer systemu zgłaszania nieprawidłowości i ochrony sygnalistów (whistleblowing) Czytaj więcej
      STUDIA PODYPLOMOWE

      Menedżer systemu zgłaszania nieprawidłowości i ochrony sygnalistów (whistleblowing)

      0
      0
      5 100 zł
      Protokół dyplomatyczny, etykieta i savoir-vivre w życiu publicznym – kurs Czytaj więcej
      KURS

      Protokół dyplomatyczny, etykieta i savoir-vivre w życiu publicznym - kurs

      0
      0
      900 zł
      MBA – Zarządzanie w Ochronie Zdrowia Czytaj więcej
      MBA

      MBA – Zarządzanie w Ochronie Zdrowia

      0
      0
      40 000 zł
      Frontend Developer z Angular – programowanie nowoczesnych aplikacji webowych Czytaj więcej
      STUDIA PODYPLOMOWE

      Frontend Developer z Angular - programowanie nowoczesnych aplikacji webowych

      0
      0
      5 500 zł

      Pełna oferta

      • Kursy
      • MBA
      • Specjalizacje
      • Studia podyplomowe

      Ostatnio dodane

      Wdrażanie i utrzymanie dostępności

      Wdrażanie i utrzymanie dostępności

      4 800 zł
      Menedżer systemu zgłaszania nieprawidłowości i ochrony sygnalistów (whistleblowing)

      Menedżer systemu zgłaszania nieprawidłowości i ochrony sygnalistów (whistleblowing)

      5 100 zł

      Centrum Studiów Podyplomowych

      12 257 05 00

      podyplomowe@afm.edu.pl

      ka-logo-pl-round


      Centrum Studiów Podyplomowych
      Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego

      ul. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego 1, 30-705 Kraków
      budynek C, pok. C 219

      czynne: wtorek-piątek 8.30-15.30

      Facebook-f Youtube Twitter Linkedin

      Centrum Studiów Podyplomowych. Krakowska Akademia im. A F Modrzewskiego

      Polityka prywatności | administracja stroną

      • www.ka.edu.pl
      W celu prawidłowego funkcjonowania strony, a także dla celów reklamowych i statystycznych - stosujemy pliki Cookies. W każdej chwili można wyrazić lub zmienić wcześniej wyrażoną zgodę na stosowanie Cookies.Zgoda